پست هوایی بین المللی PSP

بهترین پست هوایی بین المللی

پست هوایی بین المللی PSP

بهترین پست هوایی بین المللی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با ما همراه باشید تا در مورد خرده بار در حمل و نقل بین المللی بیششتر بدانید: در حمل و نقل بین المللی منظور از خرده بار، مرسولاتی است که به دلیل حجم یا وزن پایین در حمل و نقل بین المللی، ارسال آنها با یک تریلی یا کانتینر به صرفه نیست. گروپاژ یا حمل و نقل بین المللی مشترک بار بدین معنی است که اگر مقدار حجم کالا کمتر از مقدار فضای یک کانتینر باشد، بهتر است کالای وارد شده با کالای دیگران به صورت مشترک در یک کانتینر جهت حمل و نقل بین المللی قرار بگیرد، زیرا هزینه حمل و نقل بین المللی را پایین می‌آورد اما زمان حمل و نقل بین المللی بیشتر می‌شود. به این اقدام اصطلاحا گروپاژ می‌گویند.

حمل و نقل بین المللی خرده بار نیز قواعد خودش را دارد. در حمل و نقل بین المللی گروپاژ، حمل بسیاری از کالاهایی که نیاز به استاندارد اجباری دارند و بصورت خرده بار می‌باشند، با کالاهایی مثل قطعات الکترونیک و یا هر کالایی که نیاز به استاندارد و یا مجوز ندارند کار بسیار اشتباهی است. چرا که این امر باعث می‌شود بار تا زمان اخذ مجوز کالاهای نیازمند استاندارد در گمرک مانده و اجازه ترخیص به آن داده نشود و زمان زیادی را برای رسیدن بار از دست برود.

کالاها و یا محموله هایی که به صورت گروپاژ حمل و نقل بین المللی می‌شوند:

بارهای نمایشگاهی بین دو کشور

اخذ نمونه کالاهای تجاری از شرکت های مختلف

خرید با حجم کم

خرید از سایت های حراجی و هر سایتی در دنیا برای مصارف شخصی

جهت جلوگیری از آسیب حمل و نقل بین المللی بار گروپاژ

در حمل و نقل بین المللی گروپاژ یک راه عالی برای کاهش هزینه ها در حمل و نقل بین المللی است ولی در برخی اقدامات احتیاطی لازم است تا اطمینان حاصل شود که کالاهای شما در حین حمل و نقل بین المللی آسیب نمی‌بینند. حتی با چند راهنمایی و ترفند می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هر گام ممکن را برای جلوگیری از آسیب رساندن به کالاهای خود انجام داده‌اید.

حمل و نقل بین المللی گروهی چیست؟

حمل و نقل بین المللی گروهی دقیقا زمانی استفاده می شود که بار شما به اندازه یک کانتینر کامل نباشد. بارگیری محصولات شما (به اشتراک گذاری) با کالاهای دیگر افراد / کسب و کارها جهت حمل و نقل بین المللی انجام می‌شود. این هزینه منجر به صرفه جویی برای استفاده از گزینه های حمل و نقل بین المللی موثر‌تر است و یک راه بسیار سازگار با محیط زیست می باشد.

البته ممکن است کالای شما مدت زمانی را که به تنهایی حمل و نقل بین المللی می‌شوند را نداشته باشند و شما نمی توانید بسته بندی هایی را که سایر شرکت ها در این زمینه استفاده می‌کنند کنترل کنید، اما می‌توانید با چند مرحله ساده از آسیب دیدن کالاهای خود در حمل و نقل بین المللی جلوگیری نمایید.

از بسته بندی حمل و نقل بین المللی مناسب استفاده کنید

یکی از بهترین راه‌‌های کاهش خطر برای کالاهای شما، استفاده از بسته بندی در حمل و نقل بین المللی است که از محموله های شما محافظت می‌کند. در مورد نگرانی‌های حمل و نقل بین المللی گروهی، قوانینی برای چگونگی بسته بندی مناسب کالاها وجود دارد. برخی از گزینه های بسته بندی عبارتند از:

جعبه های مقوایی

پالت پلاستیکی

بسته بندی کوچک

جعبه هایی که بزرگ تر از کالاهای شما هستند

جعبه های مقوایی بنا به دلایلی مناسب نیستند. آنها برای محیط زیست مضر می باشند. به اندازه کافی مقاوم نیستند تا بتوانند وزن ها و فشارها را تحمل کنند و همچنین در تماس با رطوبت مقاوم و مناسب نمی باشند. اما یک مورد هست که می‌توانید از این نوع بسته بندی در حمل و نقل بین المللی استفاده کنید که در ذیل به آن ها اشاره می شود.

پالت های پلاستیکی به مراتب مقاومت بیشتری نسبت به مقوایی ها دارند. اما هنوز با یک گزینه ایده آل در بسته بندی استاندارد فاصله دارند. یکی از دلایل آن حرکت بسته بندی های پلاستیکی است که می تواند منجر به آسیب رساندن به کالا شود. همچنین پلاستیک نیز به راحتی تحت وزن قابل توجهی شکسته می شود.

بسته بندی کوچک ممکن است به عنوان یک راه حل ارزان قیمت برای کالاهای پالتیزه پیشنهاد شود، اما بسته بندی کوچک، هیچ گونه امنیتی را در برابر ورود غیرمجاز و دستکاری محصول فراهم نمی‌کند. تولید بسیار کمی از  این بسته بندی به دلیل آن است که مواد آن قابل استفاده مجدد نیستند. لازم به ذکر است که این مواد برای محیط زیست نیز مضر می باشند.

بهترین گزینه چیست؟ پالت چوبی! چنین وسیله ساده‌ای برای ایمنی استفاده از کالاهای شما، یکی از مؤثرترین و انعطاف پذیر ترین راه های حمل و نقل بین المللی است.

چرا پالت های چوبی؟

پالت چوبی، بر خلاف همتایان پلاستیکی آن، با دوام است. آنها مانند پالت های پلاستیکی به سمت پایین حرکت نمی‌کنند، کالا را با تحمل وزن و شرایط مناسب حمل می‌کنند. آنها به طور کامل قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد هستند و در حقیقت مشکلات کمتری برای محیط زیست ایجاد می‌کنند. پالت ها از سال های 1940 به بعد به عنوان بسته بندی در حمل و نقل بین المللی استفاده می‌شوند که عمدتا جایگزین جعبه‌های مقوایی هستند و بطور نسبتا راحت می‌توان آنها را انبار و فضای کمی را اشغال کرد.

کانتینر (مشترک) (GPG)

این مدل یکی از انواع حمل و نقل بین المللی است که کالاهای شما بسته به کالا و کالاهای دیگر در یک کشور یا مقصد قرار می‌گیرند و به یک کاتینر می‌روند. مزیت یک کانتینر اشتراکی هزینه‌ی آن است که فقط برای فضای مورد نظر خود پرداخت می‌کنید. برای مثال، اگر اقلام شما 15٪ از فضا را اشغال می‌کند، فقط 15٪ از هزینه را پرداخت می‌کنید و باید در نظر بگیرید که با صرفه جویی در پول، شما باید در زمان تحویل کالای خود صبور باشید، زیرا حمل و نقل کالاها وابسته به تلفیق تعدادی از قطعات برای پر کردن کانتینر است.

LCL ترخیص کالا از گمرک

هزینه های ترخیص می‌تواند شامل ضبط گمرکات، پیوند گمرکی، هزینه واردات، مالیات بر فروش و تعرفه های اضافی باشد که به اصل و ماهیت کالا شما بستگی دارد.

به علت فرایندها و تکمیل نادرست اشکال، احتمال تاخیر نیز وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که از کدهای گمرکی مناسب استفاده کرده و آنها را مورد استفاده قرار داده اید. آنها در کشورهای خارج از اتحادیه اروپا متفاوت هستند و کشورهای آمریکای شمالی از تعداد دیگری از ارقام استفاده می‌کنند.

مزیت گروه بندی چیست؟

1. چند کالا در یک کانتینر. محموله های تلفیقی به طور منظم حمل می‌شوند

2. در کانتینر هیچ فضای ذخیره سازی خالی باقیمانده وجود ندارد، که در غیر این صورت مجبور خواهید بود بابت آن هزینه پرداخت کنید

3. هزینه حمل و نقل بین المللی مشترک است. در نتیجه، شما یک نرخ بهتر دریافت می‌کنید

چرا سیستم گروه بندی استفاده می‌شود؟

شما همیشه مقادیر زیادی از کالاها را برای حمل و نقل بین المللی ندارید، بنابراین گروه بندی ممکن است راه حل ایده آل و کم هزینه ترین راه برای تحویل کالای شما باشد.

تفاوت بین حمل و نقل بین المللی کانتینر کامل و حمل و نقل بین المللی کالای گروهی چیست؟

هنگامی که شما در حال برنامه ریزی برای ارسال مقادیر زیادی از اقلام خود به خارج از کشور می‌باشید، چند گزینه برای شما وجود دارد. با این وجود، اهمیت بسیار زیادی دارد تا اطمینان حاصل کنید که بهترین نوع حمل و نقل بین المللی برای نیازهای شما کدام گزینه انتخابی می‌باشد.

اجازه دهید نگاهی به دو نوع مختلف از حمل و نقل بین المللی داشته باشیم:

 1.کانتینر کامل یا فول کانتینر. 2.گروپاژ یا خرده بار.

هر یک از این گزینه‌ها مزایا و معایب مختلفی را دارند. بنابراین بنا به کالا و نیاز شما، گزینه مناسب جهت حمل و نقل بین المللی از سوی شرکت های حمل پیشنهاد می‌شود.

اگر کالایی که برای حمل و نقل بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد، به یک کانتینر کامل نیاز نداشته باشد، همیشه می‌توانید آنها را از طریق حمل و نقل بین المللی گروهی ارسال کنید. این نوع حمل و نقل بین المللی شامل گروه بندی کالای شما با دیگران است که به یک مقصد مشترک ارسال می‌شوند تا بتوانند یک کانتینر کامل را پر کنند. در نتیجه این روش به خاطر ادغام به عنوان ارزان ترین و کارآمد ترین راه برای حمل و نقل بین المللی کالا مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت این نوع حمل و نقل بین المللی بستگی به اندازه و وزن کالای شما دارد. طول، عرض و ارتفاع  و وزن در خرده بار محاسبه و در نظر گرفته می‌شود. این محاسبات توسط یک متخصص حمل و نقل بین المللی انجام خواهد شد که اندازه گیری و وزن کالای شما را تعیین می کند و قیمت را اعلام خواهد کرد.

بعضی از افراد نگران هستند که اگر کالایشان با بسیاری از کالاهای دیگر حمل شود، کالاهای آنها در معرض خطر آسیب قرار می‌گیرند، اما این طور نیست. در فرآیند حمل و نقل بین المللی کارها با دقت زیاد مورد توجه قرار می‌گیرد و شرکت های حمل و نقل بین المللی مراقب هستند که کالاهای شکننده را کنار دیگر کالاها قرار ندهند.

این بدان معناست که شما از یک کاتینر برای حمل و نقل بین المللی کالاهای خود استفاده می‌کنید و کانتینر را با هر شخص تاجر دیگری به اشتراک می‌گذارید.

حمل و نقل بین المللی گروهی شامل دسته بندی مختلف کالاهایی می‌باشند که فضای یک کانتینر را پر می‌کنند.

 همچنین به عنوان تحکیم حمل و نقل، گروپاژ شناخته شده است و ارزان ترین و کارآمد ترین راه برای حمل کالا در سراسر جهان است. بنابراین اگر حمل و نقل بین المللی کالای شما به اندازه کافی برای پر کردن یک کانتینر کامل نیست، از شرکت های حمل و نقل بین المللی بخواهید که آن را از طریق حمل و نقل بین المللی گروهی ارسال کنند.

تفاوت بین گروه بندی و حمل و نقل بین المللی گروپاژ یا تلفیقی چیست؟

حمل و نقل بین المللی گروپاژ توسط وسیله نقلیه ای حمل می‌شود که "کالا" را از تولیدکنندگان یا فروشندگان مختلف در کشورهای متفاوت جمع آوری می‌کند.

از معایب حمل و نقل بین المللی تلفیقی می‌توان به مدت زمان طولانی تر تحویل، اشاره کرد.

با در کنار هم قرار دادن کالاهای تلفیقی، یک رسید صادر می‌شود و خود شرکت حمل و نقل بین المللی به عنوان صاحب کل کالاها اعلام می‌شود و بدین صورت شرکت حمل و نقل بین المللی کالاها، فقط یک بارنامه جهت فوروارد صادر می‌نماید.

  • psp express
  • ۰
  • ۰

ثبت سفارش و مجوزها

اخذ موجز ورود کالا به کشور مستلزم انجام مراحلی از قبیل موارد اشاره شده در متن کامل ذیل می‌باشد:

همانطور که در جریان هستید، از الزامات واردات کالا به کشور، ثبت سفارش جهت حمل و نقل بین المللی و پیش از آن دریافت مجوز ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. بر این اساس، دریافت پیش فاکتور از فروشنده و ثبت سفارش برای حمل و نقل بین المللی از مراحل و گام های اولیه واردات کالاست.

تقاضا کنندگان ثبت سفارش جهت حمل و نقل بین المللی می‌توانند با مراجعه به وب سایت رسمی ثبت سفارش ثبت نام کرده، با دریافت کد کاربری و رمز عبور اختصاصی، از طریق این سایت سفارشات واردات برای حمل و نقل بین المللی خود را به صورت 24 ساعته ثبت کنند. کلیه پیگیری‌های لازم تا دریافت تاییدیه ثبت سفارش از طریق این سیستم امکان پذیر می‌باشد.

مجوز ثبت سفارش فایلی است که روی آن شماره هشت رقمی مجوز و تاریخ مجوز ثبت سفارش، همراه شماره و تاریخ پرفرما و نام شرکت متقاضی که می‌تواند شرکت واردکننده(حمل و نقل بین المللی) باشد، درج می‌شود.

هدف از ایجاد سیستم ثبت سفارش کالا جهت حمل و نقل بین المللی، ثبت آماری و کنترل ضوابط فنی برای کالاهای وارداتی توسط دولت است.


برای مشاوره بازرگانی با مجموعه پست بین المللی پی اس پی اکسپرس در تماس باشید: www.psp.express

 

واردات کالای دست اول، دکارکرده، موقت، نمونه کالا و ترخیص در تمامی وزن ها بدون ثبت سفارش

امکان واردات کالا و ترخیص در وزن های مختلف توسط شرکت های حمل و نقل بین المللی وجود دارد و محدودیتی ندارد. ولی بعضی اوقات برخی از کالاها اگر در مبدا بتوانند توسط شرکت حمل و نقل بین المللی پارت بندی ( قسمت بندی ) شوند و به ایران بیایند، در اینجا ترخیص راحت تر خواهد بود و توسط شرکت حمل و نقل بین المللی بدون ثبت سفارش قابل ترخیص می باشد. ولی اگر نیاز به ثبت سفارش داشته باشد ترخیص آن کالا ، طی مدت زمان بیشتری با فاصله زمانی مثلا 2 هفته تا یک ماه ممکن است به طول بیانجامد.

در مورد بارهایی که توسط شرکت حمل و نقل بین المللی هوایی می‌آیند، روال گرفتن ثبت سفارش بدلیل اینکه وزن های بارهای هوایی در حمل و نقل بین المللی پایین تر است، راهکار راحت تری وجود دارد و این مساله در مورد بارهایی که حمل و نقل بین المللی دریایی می شوند نیز صدق می کند.

در مورد بارهای حمل و نقل بین المللی دریایی امکان ثبت سفارش وجود دارد و زمان بندی بیشتر است، مثلا یک ماه تا چهل روز ثبت سفارش  روی کالاهای حمل و نقل بین المللی دریایی زمان می‌برد و روال ترخیص یک هفته تا ده روز به طول می انجامد.

اصولا در بارهای حمل و نقل بین المللی دریایی با توجه به اینکه حمل کالا بین بیست ای سی روز تا رسیدن به مقصد ممکن است زمان ببرد، این مزیت وجود دارد که مراحل ثبت سفارش کالا را در جهت اماده سازی فرآیند ترخیص در این مدت انجام داد و زمانی که بار برسد، کارهای مربوط به تاییدیه های ثبت سفارش انجام شده  و دیگر معطلی خیلی زیادی بابت ترخیص وجود ندارد.

چجور کالاهائی بدون ثبت سفارش قابل ترخیص می‌باشند؟

۱- کالاهای مورد نیاز مرزنشینان و شرکت های تعاونی آنها، ملوانان و کارکنان شناورها طبق فهرست مذکور در آئین نامه مقررات و واردات و صادرات

۲-کالای خاص نظامی با تأئید وزیر دفاع و کالای خاص سازمان انرژی اتمی با تأئیدیه سازمان انرژی اتمی

۳-کالای همراه مسافر با مقدار تعیین شده آئین نامه مقررات صادرات و واردات و طبق فهرست وزارت صنعت و معدن و تجارت

۴-کالای وارده از طریق پست با مقدار تعیین شده آئین نامه مقررات صادرات و واردات

۵-نمونه تجاری و تولیدی با مقدار تعیین شده آئین نامه مقررات صادرات و واردات

۶-سمپل یا نمونه کالا جهت عرضه در کلیه نمایشگاه های بین المللی تخصصی وارد می‌شود

 

در آوریل 2018 دولت ایران اقدامات تعیین کننده‌ای برای کنترل حمل و نقل بین المللی واردات کالاها اتخاذ کرده و اجباری است که ثبت سفارش برای تمام کالاهای تجاری وارد شده به کشور از این قوانین تبعیت کنند.

تحت قوانین و مقررات ایران، حمل و نقل بین المللی واردات کالاها مستلزم ثبت درخواست (سفارش) مرتبط با وزارت صنایع، معادن و تجارت است.

هنگامی که سفارش حمل و نقل بین المللی تایید شده است، وارد کننده امکان خرید ارز از دولت را به منظور پرداخت به صادر کننده خارجی دارد.

تا همین اواخر واردات کالاهای خاص حمل و نقل بین المللی به مناطق آزاد ایران و مانند آن نیازی به ثبت سفارش نداشت. با این وجود، با توجه به اصل 138 قانون اساسی ایران و با هدف کنترل بازار فارکس در بازار آزاد و همچنین حفاظت از تولید داخلی در برابر واردات و حمل و نقل بین المللی، موارد زیر توسط شورای وزیران در جلسه هیئت دولت به تاریخ 22.01.1397 (11 آوریل 2018) تبصره 3 ماده 7 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارجی که در 1392 (2013) تایید شده است و برای تنظیم و مدیریت بازار ارز، تحت حکم شماره H55300T / 4353- 22/1/1397 صادر شده است:

1.      واردات تمام کالاها به شکل تجاری به کشور از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی و مناطق اقتصادی خاص و دیگر کانال های ورود بدون ثبت سفارش ممنوع است.

2.       ارز خارجی مورد نیاز برای تمام کالاها و خدماتی که سفارش آن ثبت شده است باید توسط سیستم بانکی و دفاتر مجاز در قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (CBI) تأمین شود.

3.       واردات کالا بدون انتقال ارز خارجی جهت حمل و نقل بین المللی تنها در قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 38 دستورالعمل اجرایی آن مجاز است.

4.       ثبت سفارش برای حمل و نقل بین المللی با ارز، مناسب با قوانین تدوین شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

5.       همانطور که از تاریخ 22/1/1397 (11 آوریل 2017)، نرخ توازن ارز خارجی به طور برابر برای هر نوع استفاده نرخ مشخص دلار آمریکا تعیین می‌شود و پس از آن اعلام و اجرا خواهد شد و با توجه به سیستم ارز شناور مدیریت شده توسط CBI، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است طرح عملیاتی از جمله دستورالعمل ها و وظایف سازمان های مربوطه را به معاون اول رئیس جمهور ارائه دهد و همچنین سازمان های ذیربط نیز باید عملکرد خود را از این وظایف به وی گزارش دهند

6.       همه صادرکنندگان موظفند ارز خارجی را که از صادرات توسط حمل و نقل بین المللی به چرخه اقتصادی کشور مطابق با ترتیبات تعیین شده توسط CBI انجام گیرد، اجرا کنند.

7.       اجرای تعهدات مندرج در بند 6 این دستور، مبنای اجرای تسهیلات مالیاتی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) می‌باشد.

8.       طبق مقررات 5، 6 و 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارجی که در سال 1992 (2013) تصویب شد، سیستم تجارت مجتمع، سیستم گمرکی و مکانیسم تبادل اطلاعات بین آنها تا پایان سال جاری، تحت اداره وزارت صنایع، معادن و تجارت و اداره گمرک ایران می باشد. علاوه بر این برچسب زدن و ردیابی کالاها طی سه ماهه پیش رو نیز با مسئولیت وزارت صنایع، معادن و تجارت خواهد بود در حالی که سیستم بازرسی و کنترل عرضه کالا با همکاری وزارت اطلاعات، سازمان مجازات اسلامی و وزارت صنایع، معادن و تجارت می‌باشد‌.

9.       به منظور تسریع اجرای قانون مبارزه با پولشویی، تصویب شده در سال 1386 (2007)، سیستم بانکی موظف به اجرای قوانین و مقررات مربوط به توقف پول شویی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم در اسرع وقت است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با حمایت وزارت امور اقتصادی و دارایی، مسئول پیگیری و کنترل اجرای این موضوع خواهد بود. اجرای توافقنامه بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورد جریان جامع و بدون وقفه اطلاعات به واحد اطلاعات مالی واجب است.

10.   مسئولیت اجرای سیستم اطلاعات پیشرفته (API) بر عهده وزارت کشور است. وزارت کشور موظف است سیستم پیوند را جهت عملیات در مدت دو ماه برای اجرا آماده سازد و تمام سازمان ها موظف به همکاری در این زمینه می باشند.

11.   سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران، وزارت راه و توسعه شهری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران موظف هستند اقدامات لازم را برای کاهش درخواست های ارز خارجی شهروندان در خارج از کشور انجام دهند و پیشنهادات دقیق خود را به نخستین معاون رئیس جمهور در این زمینه در مدت یک ماه برسانند.

12.   جهت جلوگیری از خروج سرمایه، انتقال ارز خارجی تنها با توجه به قوانین تحت کنترل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک ها و نمایندگی مجاز ثبت شده انجام می‌شود.

13.   عملیات ارز خارجی و معاملات ارز خارج از مقررات اعلام شده نباید قاچاق باشند و باید مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و احکام شورای عالی امنیت ملی و سازمان های مربوطه (قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) باشند و در غیر اینصورت به موجب قوانین و مقررات مرتبط، متخلفان بایستی مجازات شوند.

14.   برای تعیین شیوه اجرایی، برنامه زمانی یک نیروی کار تحت نظارت بانک مرکزی ایران و با عضویت وزارتخانه های امور اقتصادی و مالی و صنعت، معادن و تجارت، وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران در جای خود قرار خواهد گرفت و معاون ارزی این بانک دبیر کارگروه خواهد بود. این کارگزار موظف است گزارش هفتگی اجرای این دستور را به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و دبیرخانه کارکنان اقتصادی دولت ارائه دهد.

15.   سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنایع، معادن و تجارت و جهاد کشاورزی موظف هستند این قوانین را تنظیم کنند تا تضمین شود که تخصیص اعتبار با واردات کالا و ارسال سندهای حمل و نقل و لیست کالاهای مربوطه، توسط وزارت صنایع، معادن و تجارت و جهاد کشاورزی تامین خواهد شد.


  • psp express
  • ۰
  • ۰


با توجه به حجم بالا و تعداد کارهای زیاد شما عزیزان، می‌توانید روند ترخیص در یک روز را به شرکت پی اس پی اکسپرس بسپارید:  www.psp.express . چنانچه می‌دانید ترخیص کالا از گمرک نیازمند تهیه و ارسال مستندات مورد نیاز برای تسهیل صادرات یا واردات به کشور می‌باشد. شرکت های حمل و نقل بین المللی که نماینده مشتری می‌باشند، در حین بررسی گمرکی، ارزیابی و پرداخت، وظیفه هماهنگی حمل کالا از گمرک پس از ترخیص کالا به همراه اسناد را بر عهده دارند.

هر کالایی که به عنوان کالای صادراتی به گمرک اظهار می‌شود، به غیر از نرخی که طبق استانداردهای موجود برای آن مشخص شده دارای قیمتی است که قبلا توسط مراجع رسمی دولتی تعیین شده و به صورت یک فهرست در اختیار گمرک برای ترخیص کالا، بانک و سایر سازمان ها قرار گرفته است. لذا صادرکنندگان به این نرخ ها دسترسی دارند و الزاما اظهارنامه های صادراتی نیز باید با همین ارزش‌ها بررسی گردد. این نحوه قیمت گذاری کالاهای صادراتی و الزام کلیه صادرکنندگان به رعایت آن برای این است که تخلفی صورت نگیرد و شرایط استانداردی وضع شود. در ادامه به شرح اسناد صادراتی و وارداتی جهت ترخیص کالا خواهیم پرداخت:

اسناد صادراتی جهت ترخیص کالا: سفارش و خرید کالا از خریدار، صورتحساب فروش، بسته بندی، لایحه حمل و نقل، بیل لود و گواهی مبدا و سایر اسناد خاصی که توسط خریدار مشخص شده است یا مورد نیاز برای موسسات مالی یا مقررات ال سی وارداتی کشور می ‌باشد.

اسناد وارداتی جهت ترخیص کالا: سفارش و خرید کالا از خریدار، صورتحساب فروش تامین کننده، اسناد ورودی، بیل لود، لیست بسته بندی، گواهی مبدا و سایر اسناد خاص مورد نیاز توسط خریدار یا موسسه مالی برای ترخیص کالا جهت ورود به کشور می‌باشد.

هر بندر در هر کشوری در سرتاسر جهان، حمل و نقل های خود را از طریق فرآیند ترخیص گمرکی انجام می دهد.

این متخصصان، با کارهایی که مربوط به ترخیص کالا می باشد، کارگزار گمرکی نامیده می‌شوند.

در اختیار داشتن افراد نابلد در انجام امور ترخیص گمرکی، می تواند بسیار مشکل ساز شود. اگر موفق به ترخیص کالا در زمان درست نشوید، هزینه انبارداری می تواند به سرعت افزایش یابد. اگر مشکلی در ترخیص کالای گمرکی شما وجود داشته باشد و ترخیص کالا از گمرک هماهنگ نشده باشد، هزینه حمل و نقل شما می تواند صدها تا هزار دلار افزایش یابد.

هنگام انتخاب یک شرکت حمل و نقل سریع بین المللی، برای حل هرگونه مساله حمل و ترخیص کالا در گمرک، به یک شرکت با تجربه نیاز دارید که رسیدگی های لازم را انجام دهد.

اسناد حمل
بارنامه به منزله سند قرارداد حمل، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است و همچنین سندی است که زمان ادعای خسارت از شرکت بیمه می‌تواند به عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود.
جزئیات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:
شرح کالا

  علائم و یا شماره های تجاری

  نام کشتی حامل

ذکر عبارتی که حاکی از وجود کالا در کشتی باشد

  بنادر بارگیری و تخلیه

نام حمل کننده کالا

  نام گیرنده کالا

 مشخصات فردی که ورود اجناس به اطلاع او می‌رسد

هزینه حمل پرداخت شده یا قابل پرداخت در مقصد

_ تعداد نسخه های بارنامه که به صورت اصل صادر شده است

تاریخ صدور

اظهارنامه کالا
اظهاری می‌باشد که بر روی برگه ای که گمرک تعیین نموده تنظیم می‌شود. در این اظهارنامه اشخاص ذی نفع روش گمرکی را که باید در مورد کالا اجرا شود ذکر می‌کنند و مشخصاتی را که از نظر گمرک برای اجرای آن روش لازم است قید می نمایند.

اظهارنامه ورود یا خروج
هر نوع اظهارنامه ای که توسط مسئول حمل و نقل یا نماینده او باید هنگام ورود یا خروج وسیله نقلیه به مقامات گمرکی ارائه شود و حاوی مشخصات لازم در ارتباط با وسیله نقلیه، مسیر، بار و ملزومات آن ‌باشد.

اظهارنامه گمرکی
هر اظهار یا اقدامی که راجع به اطلاعات خاص مورد نیاز گمرک به هر شکل که توسط گمرک توصیه شده یا مورد قبول واقع شود اظهار نامه گمرکی نام دارد.

اظهارنامه مبداء
عبارت است از شرح رابطه با مبداء کالاها که در موقع صدور آنها توسط سازنده، تولید کننده، صادر کننده یا هر شخص صلاحیتدار دیگری در فاکتور تجاری یا هر سند دیگری که مربوط به کالاها باشد، ذکر می‌گردد.

 

انواع مختلف کالاها در گمرک:

کالای ضبطی در گمرک:
ضبط کالا در گمرک در مواردی است که کالا ورود آن ممنوع می‌باشد یا غیر مجاز بوده و با نام و مشخصات صحیح اظهار شده باشد و گمرک سه ماه به صاحب کالا فرصت می‌دهد که کالا را از کشور اعاده نماید. چنانچه صاحب کالا اقدامی ننماید، در این صورت بعد از انقضای فرصت سه ماهه، کالا ضبط می‌شود. همچنین بعد از ضبط، به صاحب کالا دو ماه وقت داده می‌شود که اگر شکایتی دارد به دادگاه اعلام نماید. در غیر این صورت و پس از گذشت دو ماه، کالا ضبط قطعی شده و این به معنی به مالکیت درآمدن کالا توسط دولت می باشد.

کالای متروکه
کالای متروکه کالایی است که مالک کالا، آن را ترک کرده باشد. به هر دلیل به سراغ محموله برای ترخیص کالا نرفته یا اگر مراجعه کرده در ارائه اسناد با مدارکی که لازم است تاخیر کرده باشد. مدتی که بعد از انقضای تاریخ، آن کالا متروکه می‌شود. این زمان چهار ماه از تاریخ اولین قبض انبار و در فرودگاه ها دو ماه است. هرگاه در این مدت اقدامی برای ترخیص کالا نشود، کالا متروکه اعلام می‌شود. چنانچه صاحب کالا برای عدم مراجعه و ترخیص کالا عذر موجهی داشته باشد می‌تواند با تنظیم درخواست و ارائه آن به گمرک، تقاضا کند که مدت یاد شده حداکثر چهار ماه دیگر تمدید شود.

کالای مرجوعی یا مرجوع شده 
کالای مرجوعی کالاهایی گفته می‌شود که :
۱ _به عنوان واردات موقت به کشور وارد می شوند و در پایان مهلت ورود موقت برای اعاده از کشور، اظهار و تحت عنوان کالای مرجوعی شناخته می‌شوند.

۲ _به دلیل ممنوعیت یا غیرمجاز بودن، تطبیق کالا با استاندارد های اجباری(در مورد آن دسته از کالاها که ورودشان مستلزم رعایت استاندارد اجباری است) یا به طور کلی عدم احراز شرایط، قابل ترخیص نیستند، به همین لحاظ از کشور باید مرجوع شوند.

 

مراحل و مدارک ترخیص کالا از گمرک:

اسناد خرید

اسناد حمل(سند حمل توسط شرکت حمل و نقل)

ترخیصیه

قبض انبار

مجوزها و گواهی های لازم

اسناد بانکی(در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)

گواهی مبدا

صورت عدلبندی

و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند

 

در مواردی که کشور سازنده کالا احراز شده و محصول کشورهای ممنوع المعامله نبوده و مشمول تعرفه های ترجیحی و محدودیت ها نباشد، با تشخیص گمرک ایران ارائه گواهی مبدا ضروری نمی‌باشد.

معرفی نامه رسمی موسسات دولتی در مورد کالای متعلق به آنها و معرفی نامه سفارتخانه ها با گواهی وزارت امور خارجه نسبت به کالای متعلق به آنها، به جای وکالتنامه رسمی پذیرفته خواهد شد.

 

 

 

کالای صدوری:

قبض انبار(در صورت تحویل کالا به انبارهای گمرکی)

فاکتور

فهرست عدلبندی

گواهی ها و مجوزهای قانونی

تصویر پروانه ورود موقت جهت پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین مواد وارداتی به کار رفته در کالای صادراتی(حسب مورد)

و سایر اسنادی که گمرک در اجرای مصوبات مراجع صلاحیت دار ضروری بداند.

 

 

عملکرد گمرک به طور کلی:

محافظت از صنعت داخلی

کنترل قاچاق و موارد ممنوع

 

 

تمام مقامات دارای صلاحیت باید به صورت مداوم برای کارمندان در بنادر و گمرکات کلاس های آموزشی بگذارند که شامل موارد زیر باشد:

الف) آموزش کامل قوانین، مقررات، آگهی ها و اصطلاحات آنها

ب) دانش صحیح زبان انگلیسی برای انجام کار با اسناد و مدارک

 

 

بارنامه ورود:

لایحه ورود یکی از اسناد عمده واردات برای ترخیص کالای وارداتی از گمرک است. همانطور که قبلا توضیح داده شد، بارنامه ورودی، سند حقوقی است که توسط وارد کننده به طور کامل امضا شده است. لایحه ورود یکی از شاخص های "کل انتقال بیرون کشوری" است که توسط بانک و اداره گمرک تنظیم می‌شود. لایحه ورود باید ظرف 30 روز پس از ورود کالا در یک محل گمرکی ثبت شود.

یک کالا پس از ثبت اسناد، جهت ارزیابی و بررسی به یک مقام مسئول رسمی گمرک ارجاع می‌شود. پس از اتمام ترخیص کالا از گمرکات وارداتی، سفارش خارج شده تحت این لایحه صادر می‌شود. هنگامی که یک وارد کننده یا نماینده مجاز گمرک، مدارک ترخیص کالا خود را از مقام رسمی مربوطه گمرک دریافت می‌کند، کالاهای وارداتی می‌توانند از گمرک منتقل شوند. پس از پرداخت کامل هزینه های لازم واردات، اسناد مورد نیاز ترخیص کالاهای وارداتی از منطقه گمرکی خارج می‌شوند.

 

فاکتور، سند اصلی در هر معاملات تجاری است. فاکتور یکی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا در گمرک و برای ارزیابی ارزش کالا توسط مقامات مربوط به گمرک است.

 

گواهی واردات:

همانطور که در بالا ذکر شد، مجوز واردات می‌تواند به عنوان یکی از اسناد و مدارک مربوط به روند و فرآیندهای ترخیص کالا از گمرک واردات در محصولات خاص باشد. این مجوز ممکن است برای وارد کردن کالاهای خاص ارائه شده توسط دولت اجباری باشد. ممکن است واردات چنین محصولات خاصی توسط دولت تنظیم شده باشد. بنابراین دولت مجوز واردات را به عنوان یکی از اسناد مورد نیاز برای ترخیص گمرک واردات ارسال می‌کند تا این مواد را از کشورهای خارجی تحویل گیرند.

 

سند توافق:

اگر وارد کننده، تمامی هزینه های مالی کالاهای وارداتی را بپردازد، اسناد مربوط به همان کالا نیز باید همراه با سایر اسناد ترخیص گمرکی وارداتی تهیه شوند.

 

مابقی اسناد:

به غیر از اسناد ذکر شده در فوق، وارد کننده مجبور است اسناد اضافی را در صورت نیاز به عنوان دستورالعمل های اداره دولتی-گمرکی تحت واردات کالاهای خاص ارائه نماید.


  • psp express
  • ۰
  • ۰

ترخیص کالا از گمرکات

شرکت پی اس ی اکسپرس تشکیل شده از حرفه ای ترین افراد در حوزه ترخیص


ترخیص کالا چه می‌باشد ؟


بدانید که ترخیص یک فرآیند در گمرکات هست که توسط صاحب کالا و یا نماینده قانونی صاحب کالا جهت صادرات یا واردات کالا صورت می‌گیرد و با انجام مرحله‌های گمرکی از اماکن گمرکی خارج می گردد .

فرآیند ترخیص کالا شامل آماده سازی و ثبت اسناد و مدارک به صورت فیزیکی یا الکترونیک و محاسبه هزینه ها شامل مالیات ، ماخذ تعرفه گمرکی ، سود بازرگانی و حقوق گمرکی و دیگر تسهیلات ارایه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادرکنندگان میباشد.

ترخیص کالا در ایران : با  در اختیار گذاشتن اسناد و مدارکی از جمله مجوزات لازم جهت ترخیص کالا مانند مجوز استاندارد ، مجوز بهداشت ، مجوز وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان ،  سازمان انرژی اتمی،  وزارت ارتباطات و مخابرات ،  مبارزه با مواد مخدر ، مجوز قرنطینه مرزی و نباتی وهر مجوز الزامی دیگرو همچنین مجوز وزارت راه که به کلیه کالاهایی که با ناوگان غیر ایرانی به حمل و نقل بین المللی کالای خود پرداخته باشند که شامل 10% کرایه حمل کالا هست، امکان پذیر است .

ترخیص کالا همچنین شامل حمل و ارسال کالا به مقصد نهایی درون مرزی می باشد . ترخیص کاران معمولا در گمرکات بنادر و فرودگاه ها یا مناطق آزاد مستقر می شوند و امور ترخیص کالا را انجام می دهند .

روش‌های گمرکی ترخیص کالا :

روش های مختلف و پرتعداد گمرکی در جهت تسهیل امور و ترخیص کالا توسط هییت وزیران تدوین شده و به وزارت امور اقتصاد و دارایی کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ گردیده است .

ورود کالای  قطعی : واردات کالایی که به صورت دایمی و برای مصرف وارد کشور می شود .

ورود کالای موقت : برای کالاهای نمایشگاهی و یا کالاهای پروژه ای که به مبدأ بازگردانده می شود از این تبصره استفاده می گردد.

این کالاها باید ظرف مهلت معینی که گمرک ایران تعیین می نماید بدون اینکه تغییری در آن ایجاد شود ، خارج گردد .

کالای مرجوع شده : کالایی که پس از ورود به گمرک ترخیص نشده و مرجوع می گردد .

ترانزیت خارجی : کالایی که از مبدأیی در خارج ازکشور به مقصدی در خارج از کشور ارشال می‌شود و صرفاَ از خاک کشور ثالث عبور می کند .

ترانزیت داخلی : کالا از گمرکی به گمرک دیگر در داخل کشور برای ورود قطعی و ترخیص انتقال می‌یابد .

صدور قطعی : صادرات کالا برای مصرف دایمی در مقصد انجام می شود .

صدور موقت : صادرات به صورت موقت و برگشت کالا پس از مدتی انجام می پذیرد . به عنوان مثال برای کالاهای تعمیری یا استوک و یا کالاهای مشمول گارانتی خارجی .

 

مرحله‌های قبل از اظهار کالا چگونه صورت می‌گیرد:

اولین گام در ترخیص کالا و ترخیص از گمرک از زمان ورود وسیله حمل به گمرک، شروع شده و تا زمان اظهار کالا توسط صاحب آن ادامه می یابد ، مراحل این بخش عبارتند از :

1 ) دریافت سند مانیفست : با ورود وسیله حمل به گمرک ، حمل کننده موظف است اطلاعات کاملی از کالای وارداتی خود را به گمرک گزارش نماید . این کار توسط سند مانیفست انجام میپذیرد. اظهارنامه اجمالی یا مانیفست سندی است که بوسیله آن شرکت حمل ونقل بین المللی فهرست کلی کالاهای وارداتی که باید تخلیه و یا بارگیری شود را هنگام ترخیص کالا از گمرک و یا خروج وسیله حمل به کشور اعلام می نماید تا گمرک و مرجع تحویل گیرنده در جریان کالایی که قرار است در گمرک تخلیه و بارگیری شود قرار گیرد .

وظیفه شرکت های حمل و نقل هنگام ورود وسیله حمل بین المللی به گمرک برای ترخیص کالا ، تنظیم دو نسخه مانیفست کالا وتحویل آن به گمرک و مرجع تحویل گیرنده کالا می باشد . پس از ارایه اظهارنامه اجمالی ، کالاها با نظارت گمرک در انبارهای مشخص شده تخلیه می گردد .

2) انتقال کالا به انبار : بعدازخروج کالاها از وسیله حمل بین المللی ، محصولات یا کالاها در انبارهای گمرکی تخلیه میگردد .

انبار گمرکی مکان هایی است که برای نگهداری کالاهای وارداتی و صادراتی تاسیس و توسط مراجع تحویل گیرنده کالا اداره می شوند. این انبارها می تواند مسقف ، غیر مسقف و یا محوطه باشد . مدت مجاز نگهداری کالا در این انبارها از تاریخ تحویل کالا سه ماه می باشد که با تقاضای کتبی صاحب کالا و تشخیص گمرک وبا پرداخت هزینه انبارداری تا دو ماه قابل تمدید می باشد . اگر در این مدت  صاحب کالا نتواند ترخیص کالا را انجام دهد کالا مشمول مقررات متروکه می گردد .

3) اطلاع رسانی شرکت حمل و نقل بین المللی به خریدار : شرکت های حمل ونقل بین المللی در کشورهای مختلف دارای نمایندگی هستند و موقعی که کالا را به انبار انتقال می دهند به خریدار یا شخصی که نام وی در بارنامه به عنوان consignee  درج شده اطلاع می دهند که محموله به گمرک رسیده است تا صاحب کالا برای ترخیص کالا مراجعه نماید .

4) پرداخت هزینه های ترخیص کالا از گمرک و دریافت ترخیصیه : THC  یا هزینه ترخیص کالا از گمرک توسط صاحب کالا به نماینده حمل کننده کالا پرداخت می گردد که به نوع کالا ، صادراتی یا وارداتی بودن ، اندازه بار ، سایز و ... بستگی دارد. با پرداخت این هزینه ها ، شرکت حمل اقدام به صدور ترخیصیه می نماید .

اگر بعداز ترخیص کالا از گمرک معلوم شود وجوهی که وصول آن برعهده گمرک است بیشتر یا کمتر از آنچه مقرر بوده دریافت شده و یا دریافت نشده و یا اشتباهی دریافت شده است گمرک و صاحب کالا می توانند ظرف مدت شش ماه از تاریخ امضای پروانه با پته گمرکی کالای مورد بحث، کسر دریافتی و یا اضافه پرداختی را از یکدیگر مطالبه و دریافت کنند .

 

احراز هویت و اسناد مورد نیاز در ترخیص کالا

برای ترخیص کالا توسط شرکت های ترخیص کار نیازمند ورود اطلاعات مربوط به هویت صاحب کالا و نماینده و یا وکیل آن به گمرک و تعیین ارزش کالای وارداتی به سیستم هستیم . منظور از ارزش کالا در ترخیص کالا یعنی ارزش کالا در سامانه TSC  بعلاوه نرخ کرایه حمل و بیمه کالا تا ورود به گمرک می باشد.

گمرک پس از دریافت اسناد و مدارک ترخیص کالا به تشخیص هویت و تشخیص کارت بازرگانی می پردازد و در مراحل بعد به تشخیص نماینده قانونی به منظور ترخیص کالا ، وکالت نامه ترخیص و معرفی نامه ، بررسی حق العملکاری و بررسی مطالبات معوقه و  کنترل بدهی کالا می پردازد.

براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران ، داشتن کارت بازرگانی برای افرادی که  واردات به صورت تجاری انجام می دهند الزامی است.


  • psp express
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • psp express
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • psp express